SEKCE: FUNKCE A MODULY


Elektronické podepisování úkonů uživatele


Novelou zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek byla s účinností od 16. 7. 2023 zavedena fikce podpisu pro úkony prováděné prostřednictvím elektronického nástroje. Ustanovení § 211 odst. 7 zní: "Na komunikaci mezi zadavatelem a dodavatelem při zadávání veřejné zakázky se § 5 a 6 zákona o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce neuplatní. Úkon učiněný prostřednictvím elektronického nástroje nebo datové schránky se považuje za podepsaný."


Pokud uživatelé i přesto budou chtít nadále některé úkony prováděné v elektronickém nástroji opatřit elektronickým podpisem, použijí zaručený elektronický podpis založený na kvalifikovaném certifikátu.


V ČR vydává kvalifikované certifikáty sedm akreditovaných poskytovatelů certifikačních služeb:

Česká pošta, s.p.

eIdentity, a.s.

První certifikační autorita, a.s.

● Správa základních registrů

● Software602 a. s.

● SEFIRA spol. s r.o.

● TECHNISERV IT, spol. s r. o.

Aktuální seznam naleznete na stránkách Digitální a informační agentury.

Akceptovány jsou též elektronické podpisy založené na kvalifikovaném certifikátu vydaném zahraničním poskytovatelem dle seznamu uvedeného zde.


Elektronickou nabídku lze podepsat dvěma způsoby: s použitím Java aplikace, anebo s použitím prostředků prohlížeče

V takovém případě není nutná instalace Javy, ale je třeba elektronický podpis vyexportovat do souboru s privátním klíčem a celou certifikační cestou.


Exportem podpisu vás může provést tento videonávod, nebo čtěte zde.