Správa uživatelů a organizace zadavatele včetně jejich oprávnění

V rámci jedné registrované organizace zadavatele lze vytvářet účty pro více uživatelů. K jejich zakládání je oprávněn uživatel, jenž má nastaveno oprávnění spravovat organizaci v rámci nástroje E-ZAK. Tento uživatel má právo upravovat údaje týkající se jeho organizace a všech jejích členů – uživatelů.


Jméno právě přihlášeného uživatele je zobrazeno v rámci levého menu spolu s jeho uživatelskou rolí v systému E-ZAK. Pro zobrazení informací o aktuálně přihlášeném uživateli slouží položka menu „Detail uživatele“. 

Na detailu uživatele lze pomocí tlačítek provést úpravy profilu uživatele a změnu hesla, správce organizace má navíc možnost přiřadit uživatele do konkrétního oddělení organizace a dále nastavit danému uživateli oprávnění v rámci nástroje E-ZAK.

Pro správu organizace právě přihlášeného uživatele slouží položka menu „Detail organizace“. Tlačítka a ikonky pro editaci organizace, oddělení a uživatelů zde má pouze uživatel, který má ve svém profilu nastaveno oprávnění „správa organizace“. Ostatní uživatelé zde mohou editovat jen svůj uživatelský účet.


Zobrazení detailu ostatních uživatelů, kteří mají v rámci organizace také svůj účet, je možné přes Detail organizace, kde je pod záložkou Uživatelé seznam osob dané organizace.


Kliknutím na záložku Uživatelé na Detailu organizace se zobrazí seznam všech uživatelů organizace zadavatele, pod kterou jste přihlášeni.


Správce organizace zde může jednotlivé uživatele editovat kliknutím na tužku ve sloupci Akce napravo.


Uživatel s oprávněním „Správa organizace“ může přidávat do systému nové uživatele kliknutím na Přidat uživatele vpravo nahoře.

Ve formuláři musí uživatel vyplnit položky – přihlašovací jméno a e-mail a zvolit způsob nastavení hesla. 

V bloku „oprávnění“ zaškrtne položky, které pro daného uživatele budou potřeba. Lze vytvořit i uživatele bez oprávnění. Takový uživatel pak může být přiřazen ke konkrétní zakázce a může mu na ní být přiděleno konkrétní oprávnění ke konkrétním úkonům, aniž by sám mohl tato oprávnění měnit.


Pro nastavení hesla je ideální ponechat doporučení možnost, tedy odeslat uživateli e-mail s odkazem pro nastavení hesla. Jinak novému uživateli systém neposílá žádnou informaci.

Při volbě Nastavit uživateli heslo je automaticky označeno „vynutit změnu hesla při příštím přihlášení uživatele“, nový uživatel si tak po přihlášení musí změnit heslo na nové.


Stisknutím tlačítka „Odeslat“ je registrace nového uživatele dokončena. 


Uživateli je nutné sdělit přístupové údaje do systému – uživatelské jméno a případné heslo.

Systém E-ZAK hlídá slabá hesla, která nemůžou být nastavena.

Oprávnění v rámci nástroje E-ZAK u zadavatele jsou rozdělena do tří kategorií: 


  • Obecná oprávnění k organizaci, 
  • oprávnění k veřejným zakázkám,
  • oprávnění k Registru/Katalogu smluv (jedná se o rozšířenou funkcionalitu E-ZAK, která nemusí být na všech instancích aktivní).


Správce organizace:


  • uživatel má k dispozici položku menu Přehledy, která zobrazí seznam veřejných zakázek, u nichž je organizace vedena jako dodavatel, avšak tuto VZ nemá v rámci organizace na starosti žádný konkrétní uživatel; tento přehled se správci VZ oddělení zobrazí ihned po přihlášení a jeho úkolem je u těchto VZ nastavit oprávněné osoby za svou dodavatelskou organizaci.
  • dále oprávnění umožňuje měnit údaje týkající se organizace, přidávat a odebírat uživatele organizace a její organizační jednotky/oddělení a také upravovat profil (nastavovat oprávnění) všem uživatelům organizace. 
  • může také vkládat vzory, šablony a loga do dokumentů organizace a vkládat a editovat záznamy v rámci modulu Nástěnka- Informace zadavatele.


Oprávnění Smí spravovat veřejné dokumenty organizace opravňuje uživatele ke vkládání a editaci dokumentů organizace, které jsou zobrazeny na profilu pro veřejnost a také vkládání a editaci záznamů v rámci modulu Nástěnka – Informace zadavatele.


Oprávnění Může si změnit oddělení opravňuje uživatele k tomu, aby mohl na detailu uživatele provádět změnu oddělení, do něhož je zařazen.


Současně uživatel s tímto oprávněním může využívat funkci Rychlá změna oddělení, která umožní rychle přepnout mezi odděleními přímo na detailu zakázky.


Smí zakládat veřejné zakázky - toto oprávnění umožňuje uživateli vypisovat veřejné zakázky.

Je správce veřejných zakázek oddělení - takovýto uživatel získává automaticky přístup ke každému zadávacímu řízení svého oddělení/odboru a může s ní bez omezení manipulovat. Smysl tohoto oprávnění spočívá v zastupitelnosti a řešení problémových situací. Pokud uživatel s tímto oprávněním není zařazen do žádného oddělení/odboru, pak má přístup k zadávacím řízením, které rovněž nespadají pod žádné oddělení/odbor. Oprávnění funguje analogicky i pro dodavatele.

Smí znepřístupnit zakázky – jedná se o oprávnění v rámci rozšířené funkcionality systému E-ZAK, kdy uživatel s tímto oprávněním může znepřístupnit zakázku a snížit tím o její velikost objem dat E-ZAKu.

Je auditor veřejných zakázek organizace – tento uživatel má oprávnění nahlížet do všech zadávacích řízení své organizace a vidí všechny informace k těmto zadávacím řízením; jedná se o volitelnou funkcionalitu; s tímto oprávněním souvisí také rozšířený audit v podobě Historie operací nad zadávacím řízením. Oprávnění je pouze pro.

Je globální auditor celého E-ZAKu – oprávnění je vázáno na to, zda je systém E-ZAK multiprofil a má tedy více zadavatelských organizací. Pak jde o stejné oprávnění jako auditor VZ organizace, kdy uživatel může nahlížet i do neveřejných zakázek jiných organizací. Toto oprávnění může nastavit pouze ADMIN QCM (podpora E-ZAK).

Smí vkládat smlouvy – uživatel je oprávněn vkládat záznamy do Registru/Katalogu smluv v E-ZAKu (rozšířená funkcionalita systému E-ZAK). Smlouva je automaticky zařazena do odboru/oddělení, které má uživatel aktuálně nastaveno. Pokud uživatel nemá jiné oprávnění k editaci v rámci Registru/Katalogu smluv, pak smí editovat pouze smlouvy, které sám vložil.

Smí editovat smlouvy celého oddělení - uživatel smí prohlížet a editovat všechny smlouvy zařazené do odboru/oddělení, jež má uživatel aktuálně nastaveno.

Smí editovat smlouvy celé organizace - uživatel smí prohlížet a editovat všechny smlouvy organizace bez ohledu na jejich a jeho zařazení do odboru/oddělení.

Smí spravovat vyhrazené dokumenty u smluv – toto oprávnění může nastavit pouze administrátor QCM; uživatel s tímto oprávněním uvidí a bude moci spravovat blok

E-ZAK – elektronický nástroj pro zadávání veřejných zakázek

33

„Vyhrazené dokumenty“ na detailu smlouvy (dodatku), k němuž má oprávnění

editace.

Smí prohlížet smlouvy celého oddělení - uživatel smí prohlížet všechny smlouvy zařazené do odboru/oddělení, jež má uživatel aktuálně nastaveno.

Smí prohlížet smlouvy celé organizace - uživatel smí prohlížet všechny smlouvy organizace bez ohledu na jejich a jeho zařazení do odboru/oddělení.

Specifickou úlohu má v nástroji E-ZAK tzv. „Správce veřejných zakázek oddělení“. Tento uživatel plní v systému úlohu jakéhosi dohledu nad veřejnými zakázkami svého oddělení. Toto oprávnění má následující konsekvence:

  • uživatel má přístup ke všem veřejným zakázkám svého oddělení, resp. organizace, i když k nim není přiřazen jako oprávněná osoba – může sám sebe k jakékoli VZ svého oddělení přiřadit a poté provádět operace, ke kterým si nastaví oprávnění,
  • je příjemcem systémových zpráv, které např. oznamují, že organizace byla přiřazena jako dodavatel k nějaké veřejné zakázce,
  • je příjemcem všech individuálních zpráv, i když není přiřazen k příslušným VZ.