Rámcové dohody a minitendry

Rámcová dohoda je zvláštní postup podle části šesté zákona ZZVZ. Tento postup umožňuje zrychlení a zjednodušení zadávacího řízení na základě rámcové dohody.

Termínem „minitendry“ je v rámci elektronického nástroje E-ZAK označováno zadávání veřejné zakázky na základě rámcové dohody.


Jestliže má být výsledkem zadávacího řízení uzavření rámcové dohody s jedním nebo více účastníky, je nutné tento požadavek nastavit již při založení zadávacího řízení.


Takovéto zadávací řízení má standardní průběh dle zvoleného druhu zadávacího řízení až do fáze Vyhodnoceno. Při přechodu z fáze Vyhodnoceno do Zadáno je potřeba vybrat účastníky rámcové dohody.

Přehled rámcových dohod založených v systému E-ZAK zobrazíte kliknutím na položku levého menu Rámcové dohody, kliknutím na název rámcové dohody pak její detail, který je obdobný, jako u standardní zakázky.


Při vytvoření rámcové dohody dojde k oboustrannému propojení mezi zadávacím řízením na rámcovou dohodu a související rámcovou dohodou, které je zobrazováno formou odkazu v úvodním bloku Informace o rámcové dohodě.


Rámcová dohoda na svém detailu obsahuje mimo odkazu na zadávací řízení, z něhož vznikla, také blok Minitendry se seznamem souvisejících zadávacích řízení.


Rámcová dohoda má vlastní sadu oprávnění, která se liší od oprávnění v rámci jednotlivých zadávacích řízení. Jejich nastavení se provádí stejně – v bloku Oprávněné osoby za zadavatele.


Uživatelé s oprávněním „editovat rámcovou dohodu“ mohou pomocí tlačítka upravit nastavovat její parametry jako jsou název, popis, datum podepsání a vypršení platnosti či možnosti vypnout povinnost elektronického podpisu pro dodavatele i pro zadavatele.


U rámcové dohody je umožněna také individuální komunikace mezi zadavatelem a účastníky (vyžaduje oprávnění „odesílat a číst jiné zprávy “) obdobně, jako u zakázky.


K rámcové dohodě lze také připojovat různé interní dokumenty a dokumenty vyhrazené pro přirazené účastníky. 


Pro případ, že došlo ke snížení počtu účastníků rámcové dohody, může uživatel s oprávněním „manipulovat s účastníky rámcové dohody“ v bloku Účastníci rámcové dohody vyřadit odpovídajícího dodavatele. Ten pak nebude oslovován v rámci následně založených minitendrů (při zahájení minitendru se kontroluje shoda mezi aktivními účastníky rámcové

dohody a dodavateli přiřazenými k minitendru). Vyřazeného dodavatele lze zpětně zařadit mezi účastníky rámcové dohody.


Blok Formuláře umožňuje vytvořit a odeslat příslušný formulář k uveřejnění do VVZ.

K manipulaci s formuláři je potřeba oprávnění „editace rámcové dohody“.


Rámcovou dohodu lze zrušit ještě před uplynutím její platnosti. K tomu je zapotřebí oprávnění „zrušit rámcovou dohodu“.

Rámcovou dohodu lze se správným oprávněním opět aktivovat. Po zrušení rámcové dohody se objeví tlačítko „Aktivovat“ vpravo nahoře.



Uživatelé s oprávněním „Smí zakládat veřejné zakázky“ mají možnost z detailu rámcové dohody založit nový minitendr. 

Stejného výsledku dosáhnete pomocí položky menu Nové zadávací řízení, kde zvolíte položku Minitendr a následně ze seznamu níže vyberete příslušnou rámcovou dohodu.


Na základě nastavení rámcové dohody je možné minitendr zahájit jedním ze tří způsobů:


  • výzvou k podání nabídky (postup S obnovením soutěže),
  • výzvou k poskytnutí plnění (postup BEZ obnovení soutěže),
  • výzvou k předložení návrhu na uzavření smlouvy (postup BEZ obnovení soutěže).


Průběh zadávacích řízení pro první dvě výzvy je v systému E-ZAK nastaven následujícím způsobem:


  1. Založení nového minitendru spojeného s danou rámcovou dohodou.
  2. Nastavení základních parametrů, a případné připojení zadávac dokumentace.
  3. V případě výzvy k poskytnutí plnění je nutné odebrat dodavatele, kteří nebudou vyzváni k poskytnutí plnění (smí být přiřazena pouze jedna zadavatelská organizace).
  4. Odeslání výzvy (tato výzva je automaticky adresována/zpřístupněna všem účastníkům rámcové dohody, resp. jednomu); ihned po odeslání výzvy dochází k přechodu do fáze Příjem nabídek.
  5. Elektronická agenda vysvětlení, doplnění a změny zadávací dokumentace ve lhůtě pro podání nabídek; nabídky jsou posílány/přijímány elektronicky prostřednictvím E-ZAKu, nebo listinně mimo systém E-ZAK; v případě výzvy k poskytnutí plnění (pouze jednomu účastníkovi rámcové dohody) má dodavatel možnost na tuto výzvu reagovat jejím přijetím nebo odmítnutím.
  6. Po vypršení lhůty pro podání nabídek dojde automaticky k přechodu do fáze Hodnocení.
  7. Ve fázi Hodnocení lze standardně nastavit pořadí nabídek účastníků, nebo použít automatizované stanovení pořadí.
  8. Při přechodu z fáze Vyhodnoceno do Zadáno je potřeba zvolit vítěze minitendru a doplnit statistické informace.


Průběh zadávacího řízení pro výzvu k předložení návrhu na uzavření smlouvy je v systému E- ZAK nastaven následujícím způsobem:


  1. Založení nového minitendru spojeného s danou rámcovou dohodou.
  2. Nastavení základních parametrů a případné připojení zadávací dokumentace.
  3. Manuální posun do další fáze Jednání o uzavření smlouvy.
  4. Individuální komunikace mezi zadavatelem a dodavateli.
  5. Nastavení pořadí/vyloučení dodavatelů.
  6. Zadání minitendru.


V bloku Informace o minitendru se navíc zobrazuje odkaz na příslušnou rámcovou dohodu.


U minitendru nelze měnit počet dodavatelů. 

Výjimkou je rámcová dohoda, která umožňuje zadávat veřejné zakázky výzvou k poskytnutí plnění (jeden z nastavitelných parametrů rámcové dohody) i v případě více účastníků rámcové dohody – pak je naopak potřeba odebrat dodavatele, kteří se nebudou účastnit takovéhoto minitendru (vyžaduje oprávnění „odebrat přiřazenou dodavatelskou organizaci“).


Minitendry jsou v průběhu neveřejné, tzn. viditelné pouze pro přiřazené dodavatele. Jakmile je minitendr zadán (fáze Zadáno nebo Zrušeno), tak se již zobrazí i pro veřejnost.